Kasacja samochodów osobowych w okolicach Warszawy
W naszej firmie zajmujemy się wykonywaniem kasacji samochodów osobowych. Samochody osobowe są pojazdami najczęściej podlegającymi kasacji. Nic dziwnego, skoro najczęściej jeździ się po drogach właśnie osobówkami.
Wykonujemy legalny demontaż samochodów, a nasi Klienci otrzymują niezbędne dokumenty, które potwierdzają wykonanie kasacji, dzięki czemu mogą resztę formalności załatwić już w urzędzie. Warto pamiętać, że wyrejestrowania pojazdu można dokonać do 30 dni od momentu kasacji pojazdu. Co daje kasacja? Brak konieczności dokonywania opłat za ubezpieczenie OC. Warto zatem zdecydować się na ten krok, jak najszybciej, kiedy tylko stanie się jasne, że samochód nie nadaje się do użytkowania, a ewentualna sprzedaż nie będzie opłacalna.
Lepiej jest oddać auto do kasacji czy naprawić?
Z pewnością bardzo wiele osób zastanawia się na tym, czy lepiej jest oddać auto do kasacji, czy też poddawać go żmudnym naprawom. Sytuacji, kiedy lepszym wyborem będzie poddanie samochodu procesowi kasacji, jest kilka. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na markę samochodu, możliwość zakupu części zamiennych oraz rok produkcji. Co wpływa zatem na fakt, że rozsądniej jest dokonać kasacji?
- zalanie samochodu – gdy dochodzi do zalania silnika, lepiej jest oddać auto do demontażu. Naprawa, o ile będzie możliwa, z pewnością przekroczy wartość auta;
- starszy, niesprawny samochód – bardzo wiele osób ma sentyment do swojego auta i nie chce go poddać procesowi kasacji. Nic dziwnego, gdy jednak koszty naprawy przekroczą wartość pojazdu, lepiej zdecydować się na złomowanie;
- rdzewiejąca blacha – jak wiadomo, istnieją „felerne” samochody, których blacha szybko zaczyna pokrywać się rdzą. W pewnym momencie renowacja jest zwyczajnie nieopłacalna;
Jeśli szukasz odpowiedniej stacji demontażu samochodów dostawczych lub innych pojazdów, bardzo dobrze trafiłeś! Z chęcią Ci pomożemy.
Ile jest pojazdów w Polsce?
Pojazdów w Polsce jest coraz więcej i są też statystycznie coraz starsze. W Raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR zawarto najnowsze informacje, uwzględniające dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Z danych CEPiK wynika, że w 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych 31,5 mln samochodów. Ich liczba w ciągu roku zwiększyła się o 1,18 mln.
Wśród pojazdów zarejestrowanych w kraju najliczniejszą grupę stanowią samochody osobowe, których było aż 78% w ogólnej liczbie pojazdów. Liczba osobówek wynosiła bowiem w 2019 r. 24,61 mln i było to o 914 454 sztuk więcej niż w roku poprzednim. Liczba samochodów osobowych przypadająca w Polsce na 1000 mieszkańców wynosi 640,8. To więcej niż unijna średnia, która wynosi 602 pojazdy na 1000 mieszkańców.
Powyższe dane nie oddają jednak w pełni rzeczywistej sytuacji na polskich drogach. W ewidencji pojazdów istnieją bowiem auta o dawnej dacie produkcji. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że nie uczestniczą już aktywnie w ruchu drogowym.
„Martwe dusze” w rejestrze pojazdów
Pojazdy marki Fiat 126p czy Polonez, mimo obecności w ewidencji pojazdów, zalicza się do tzw. martwych dusz. Określa się tak pojazdy, o których przypuszcza się, że fizycznie już nie istnieją i nie są aktywnie użytkowane, chociaż nigdy nie zostały wyrejestrowane z systemu. Uznaje się, że „martwe dusze” w przypadku pojazdów to samochody, które zostały zarejestrowane ponad 10 lat temu, a od co najmniej 6 lat ich dane nie były zmienione w ewidencji.
Takie samochody stanowią duży problem: niekorzystnie wpływają na zgodność danych statystycznych ze stanem faktycznym. Trudno bowiem jednoznacznie stwierdzić, czy w Polsce w 2019 r. rzeczywiście jeździło 1,8 mln Fiatów 126p i około 523 tys. Polonezów, a tak wynika z systemu CEPiK. Skala nieścisłości między bazą pojazdów a pojazdami realnie uczestniczącymi w ruchu drogowym, jest więc znaczna.
Statystyki pojazdów po usunięciu z nich samochodów nieaktywnych
Jeśli ze statystyk usunie się pojazdy uznawane za nieistniejące, obraz samochodów poruszających się po kraju ulegnie zmianie. Okazuje się, że po przyjęciu tego kryterium, całkowita liczba pojazdów w Polsce w 2019 r. wynosiła około 23,5 mln. Wobec tego samochodów niewyrejestrowanych i jednocześnie nieużywanych było aż 8 mln. Wszystkie te pojazdy należałoby zgodnie z literą prawa poddać kasacji i usunąć z systemu. Aktywnych samochodów osobowych było z kolei 18,5 mln. Na 1000 mieszkańców przypada 482,2 samochodu, a nie 640,8, o czym mówią statystyki uwzględniające wszystkie pojazdy z bazy, niezależnie od daty ich produkcji. 482 auta w przeliczeniu przypadające na 1000 osób, to mniej niż średnia unijna, która wynosi 602 pojazdy.